top of page
Zoeken
  • Foto van schrijverRani

Flawless foundation 101

Hi iedereen! Een tijdje geleden had ik last van een onzuivere huid en besliste ik voor een tijd geen foundation te gebruiken. Nu mijn huid even heeft kunnen ademen en ik terug foundation gebruik ben ik me gaan verdiepen in technieken om foundation mooi en egaal aan te brengen.

We gebruiken misschien al jaaaren dezelfde technieken die perfect lijken te werken, toch is het handig om soms wat anders te proberen. Met die reden schrijf ik deze post en geef ik jullie enkele tips voor een flawless foundation applicatie!




Skincare, skincare en nog eens skincare!


Ok, vooraleer jullie beginnen met foundation en allerlei andere make up op jullie gezicht te smeren: reinig je huid goed! Ik kan er niet genoeg over stressen dat een zuivere huid ZO belangrijk is. Het is vrij nutteloos en vooral onhygiënisch om je dagelijks te maquilleren terwijl er nog resten make up van de dagen ervoor aanwezig zijn.


Ook al gebruik je reinigingsdoekjes of make up remover; dit is niet voldoende! Reinig je huid dus dagelijks met cleanser (zie mijn post over mijn Kiehl's skincare routine). Doe dit minstens één keer of tweemaal per dag, dit is zeker geen overbodige luxe. Je poriën zullen hierna terug kunnen ademen en zijn dan klaar voor een nieuwe (make up) dag.


Hoe vind ik nu mijn juiste kleur?


Ik veronderstel dat jullie allemaal wel iemand kennen die een te oranje of juist te witte foundation draagt. Dit komt vaker en vooral sneller voor dan je denkt! Gelukkig kan je dit vermijden...


Allereerst is het belangrijk om je foundation aan te brengen met daglicht, in plaats van het licht in je kamer. Een lamp heeft vaak een warmere kleur en geeft de assumptie dat je foundation-match wel klopt. Je zal dus soms merken dat wanneer je na het maquilleren buiten stapt, je foundation er helemaal anders uitziet. Je zet je dus tijdens het maquilleren best voor je raam, wanneer het licht is buiten. Wanneer het donker is kan je inderdaad moeilijk anders dan je licht aan te doen maar vrees niet.. de volgende tip kan je misschien wel helpen om de juiste match te vinden.


Bij het vinden van de juiste foundation kleur kijk je eerst naar de opties in de winkel of uit je collectie. De bedoeling is dat je realistisch gaat kijken naar welke kleur (en welke huidtype) de beste match zou kunnen zijn. Vervolgens neem je de foundation en smeer je die op je vinger of borstel en breng je de kleur aan op het gezicht en de hals. Het komt er op neer dat je de foundation gaat matchen aan je hals, omdat die vaak lichter is dan je gezichtskleur. Dit is een hele bekende truc, uitgevonden door verschillende make up artists. De kleur die dan het best bij zowel je hals als je gezichtskleur past, is de juiste match!


Ps: het is niet omdat je een match hebt gevonden, dat je de foundation niet richting je hals moet uitsmeren. Je mag met je foundation de hals nooit vergeten!


Hoe smeer ik mijn foundation het best uit?


Je zal misschien denken dat het weinig uitmaakt HOE je foundation uitsmeert..., daar denk ik persoonlijk anders over. Zoals je misschien al hebt gemerkt kan het zijn dat je foundation zich rond de neus opstapelt en je het gevoel krijgt dat het product er te dik opligt. Voor dit probleem heb ik een tip die ik zelf dagelijks gebruik.


Wanneer je de foundation met een borstel of make up sponsje uitsmeert, vind ik het handig om steeds van buiten naar binnen te werken. Dit wil zeggen dat je dus begint vanaf je hals/wangen of je haarlijn op je voorhoofd en je de foundation zo met cirkelende bewegingen naar binnen uitsmeert. Op deze manier zit het meeste product altijd langs de buitenkant van je gezicht en lijk het niet alsof je super veel foundation rond je neus en bovenlip zit.


Hoe vermijd ik een te matte foundation?


De mensen onder jullie met een droge huid (zoals mezelf), vinden het waarschijnlijk aangenamer om een foundation te gebruiken die zich niet in de droge plekken van je huid nestelt. Om dit te voorkomen vermijd je dus best een foundation waar 'matte finish' op staat. Matte foundations zijn gemaakt voor dames met een vette huid of voor liefhebbers van een matte look. Op zich kunnen mensen met een droge huid een matte foundation dragen maar dan gebruik je best deze tips om je gezicht er minder droog te laten uitzien!


Allereerst spray je een make up spray op je sponsje/borstel of rechtsreeks op je gezicht. Je gaat dus best voor een make up spray met een 'dewy' of 'glowy' finish in plaats van een matte. Zo'n sprays zorgen ervoor dat je foundation er al iets minder droog zal uitzien. Een andere tip, die ik zelf dagelijks gebruik, is om je dagcrème te mengen met je foundation. Ik ben hier persoonlijk fan van omdat ik vind dat m'n gezicht er echt mooi door glanst! Je hoeft de dagcrème niet persé te mengen met je foundation maar je kan hem bijvoorbeeld ook op je gezicht smeren vlak voor het aanbrengen van je make up. Natuurlijk werkt dit niet bij elke dagcrème en zal je dus zelf eens moeten testen of de jouwe hier wel geschikt voor is.


Enkele 'dewy' setting sprays (click on the link):


Welk materiaal is het best voor de applicatie?


Voor de applicatie van foundation heb ik zelf ondervonden dat niet zomaar elke borstel of elk sponsje werkt. Te beginnen met welke borstel er wel of niet geschikt is voor het aanbrengen van foundation.


De laatste tijd ben ik een SUPER fan van de duo fiber of stippling brush. Bijna elk make up merk heeft wel zo'n soort borstel in hun collectie. De Real Techniques Stippling Brush bijvoorbeeld werkt voor mij zeer goed. De haartjes in deze borstel zijn vele fijnder en verder gespreid waardoor je niet te veel product ineens kan smeren. Ik ben er weg van omdat mijn make up er zo 1000x natuurlijker uitziet dan wanneer ik een gewone foundation borstel gebruik.






Een gewone foundation borstel is natuurlijk ook perfect ok. Als je gaat voor een full-coverage look gebruik je dus best een soort van 'afgeknotte' borstel, want hiermee kan je veel van het product in één keer aanbrengen. Dit soort borstels zijn ook het handigst wanneer je de foundation naar je hals gaat uitsmeren, vanwege de grotere oppervlakte.








Een borstel waar ik persoonlijk minder fan van ben zijn, hoe ik ze noem, de 'schilderborstels'.

Doordat de oppervlakte van de borstel zo klein en vooral langwerpig is, creëer je vaak strepen in je foundation applicatie. Ga dus voor een borstel met een grotere oppervlakte en eentje die niet te fluffy is.


Een andere optie is natuurlijk het make up sponsje of de 'beautyblender'.

Belangrijk om te weten is dat niet elk sponsje dezelfde werking heeft. Oké, ze lijken allemaal wel op elkaar omdat het allemaal de vorm van een eitje heeft, toch zijn ze niet hetzelfde!


Maar hoe kan je nu weten of je make up spons de juiste is? Wel, je neemt je sponsje en wringt het een aantal keren uit onder de kraan. Wat er nu zou moeten gebeuren is dat het sponsje groter wordt, omdat het water absorbeert. Merk je dat je sponsje vrij stijf blijft en niet veel groter wordt? Dan is de kwaliteit niet zo optimaal... Natuurlijk weet jij zelf wat het best voor jou werkt, maar er zit een duidelijk verschil in applicatie tegenover een sponsje dat zachter wordt. Het komt erop neer dat als je in het sponsje knijpt, het gemakkelijk zou moeten gaan en niet zou mogen tegenwringen. Let er wel op dat als je het sponsje onder de kraan uitknijpt, je het moet blijven uitwringen totdat er geen water meer uitkomt en het sponsje gewoon vochtig is. Water en foundation zijn niet zo'n goede vrienden!



Hoe zorg ik ervoor dat ik mijn foundation er blijft opzitten?


We kennen het allemaal; je zit op school of op je werk, je leunt op je handen of op je mouw en plots hangt je foundation overal aan. Om dit te voorkomen kan je de foundation 'vastzetten' met poeder. Op deze manier gaat de foundation soort van beschermd worden door poeder en zal je hem overdag minder snel uitmeren. Let er wel op dat je met poeder niet moet overdrijven want dan lijkt het snel alsof je een hele ochtend koekjes hebt liggen bakken en je perongeluk bloem aan je gezicht hebt gesmeerd. Daarnaast is het ook beter om geen te matte poeders te gebruiken want die drogen je huid meestal uit.


Je hebt twee soorten poeders:

Losse poeder


Vaste poeder (compact)


Je neemt dus een beetje poeder op een grote fluffy borstel en drukt de borstel lichtjes tegen je gezicht, meer moet dat niet zijn!



Dit waren mijn tips voor een flawless foundation applicatie!

Test deze technieken en/of producten uit en laat me weten hoe jullie dit hebben ervaren!


Liefs,

Rani



63 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven
bottom of page